fbpx

Elbilsladdning

Vi erbjuder laddlösningar för alla behov

Ladda bilen med solel

Ladda din elbil snabbt och säkert. Vi har både enkla och mer avancerade laddboxar, utifrån  intresse och behov. Med våra smarta laddare kan du välja att lagra överskottselen som produceras från din solcellsanläggning, eller välja att ladda de timmar när elpriset är som lägst. Våra laddboxar anpassar laddhastigheten automatiskt så att din huvudsäkring inte löser ut.

Integrerad elbilsladdning

Vi tillhandahåller laddstationer som är kompatibla med våra solcellsanläggningar. På så sätt kan ni använda samma app för laddstationen och solcellsanläggningen, samt direkt ladda elbilen med er producerade solenergi.

Vit elbilsladdare

Smart lastövervakning

Våra laddstationer kan kopplas ihop med en lastvakt som styr laddningen och förhindrar överbelastning av elsystemet. Detta säkerställer smidig och trygg laddning utan risk för att huvudsäkringen löser ut

Vanliga frågor

Ja! för att påskynda den gröna omställningen så är man berättigad 50% skattereduktion vid investering i en laddstation som privatperson för hårdvara och installation.

Gäller det gröna avdraget för material jag köper in själv?

Nej. Skattereduktionen för grön teknik gäller bara på materialet om du köper det från samma företag som utför installationen.

(Källa: Skatteverket)

När solen skiner laddas bilen från solcellerna. På natten laddas bilen i stället med el från elnätet. När bilen inte laddar och solen skiner används elen från solcellerna till resten av hushållet och/eller matas in på elnätet till överskottsförsäljning. Exakt hur användningen av solelen ser ut beror på hur stor solcellsanläggning du har och ditt användarmönster. Vi erbjuder laddboxar med smart styrning som tar hänsyn till både solelproduktion och din interna förbrukning samtidigt som du kan övervaka energiflödena i realtid.

Räkna med att det går åt cirka 2–3 kWh per mil att köra en elbil, beroende på modell och körbeteende. Det räcker med 3 kW solceller för att producera motsvarande mängd energi som krävs för att ladda elbilen med 1000–1500 mil årlig körsträcka. En genomsnittlig villa har dock takytor som tillåter större solcellsanläggningar än så.

Det finns flera sätt att ladda en elbil på beroende på hur bilen används och det beteendemönster som föraren har. 

  • Normalladdning: Den laddning som man gör nattetid hemma, eller kanske en liten stund på jobbet. 
  • Destinationsladdning: Används då föraren laddar elbilen utanför ett shoppingcenter eller liknande för att förlänga räckvidden med några mil, när föraren ändå gör ett stopp. 
  • Snabbladdning: Denna laddning används vid långresa, då man måste göra ett laddstopp för att nå den räckvidd som resmålet kräver. 

Benämning av laddbara elbilar. 

  • Rena elbilar: Har en eller flera elmotorer och laddas från elnätet. Dessa har beteckning BEV, Battery electric vehicle = rena elbilar 
  • Laddhybridbilar: Har både el- och förbränningsmotor och kan laddas från elnätet. Dessa har beteckning PHEV, Plug-in hybrid electric vehicle = laddhybridbilar 

Gällande regler och standard för europeiska fordon är det Typ 2-kontakt som används vid normalladdning och deras motsvarighet för snabbladdning heter CCS (Combined Charging System).

Sammanfattningsvis kan sägas att nya elbilar och laddare i Europa kommer stödja denna standard. Äldre elbilar och laddhybrider tillverkade i USA eller Asien har haft en Typ 1-kontakt som används vid normalladdning och deras motsvarighet för snabbladdning heter CHAdeMO. Det här var innan EU bestämde att CCS skulle vara EU-standard. 

När Tesla lanserade Model S hade ännu inte CCS-standarden kommit utan de har haft en egenutvecklad kontakt på sina elbilar och egna snabbladdningsstationer för laddning med hög effekt. Teslaägare med äldre bilar kan köpa till en adapter som gör det möjligt att använda CCS.

Ja, batterierna från en elbil har längre livstid än andra batterier, och det finns mycket kapacitet kvar, även när de inte lever upp till kraven för en elbil. Batterierna kan t.ex. återanvändas i reservkraftsanläggningar eller som lagring av förnybar energi som drivs av vatten, vind- och solkraft. Systemen för energilagring kommer bli allt mer lönsamma i takt med att elnäten blir smartare.

Batterikomponenter kommer inte bara att hämtas från gruvdrift i framtiden. De måste också komma från återvinning. Förmågan att återvinna dessa material kommer att driva på utvecklingen vi ser med ökningen av elektriska fordon. Återvinningsprocessen som Tesla tagit fram att batterier motsvarande en kapacitet på 1000 kWh kan återvinnas och ge material nog att producera batterier med en samlad energimängd på 921 kWh. Motsvarande 92 procent. Målsättningen är att varje batterifabrik också ska ha ett center för återvinning.

Batteritillverkaren Northvolt arbetar för en cirkulär affärsmodell och kommer ha egen återvinningsanläggningen i anslutning till batterifabriken. 

Det är ingen hemlighet att tillverkningen av batterier till elbilar är energikrävande och orsakar utsläpp som är negativt för miljön. Energiåtgång är ett grundläggande dilemma vid batteritillverkning, och vid batteriproduktion i ett kolbaserat energisystem bygger man onekligen in en CO2-skuld innan bilen ens har startat. 

Batteritillverkning sker idag miljövänligare än för några år sedan och tillverkarna siktar mot 100 % förnybar energi i produktionen. LG Chem, CATL, BYD, Panasonic, Tesla och andra satsar därför stort för att möta marknadens krav och utmaningar. Detsamma gäller Northvolt, ett svenskt företag som startat batteritillverkning i stor skala med förnybar energi från svensk vattenkraft.